Isnin, 10 Julai 2017

Alahai...... Cerita Buluh Lemang Lagi.

Aku tidak terfikir semasa mula2 menanam buluh lemang beberapa tahun yang lepas akan permintaan terhadapnya terlalu tinggi.  Sebelum Raya baru2 ini telah aku muatkan artikel berkenaan aku memenuhi beberapa permintaan terhadap buluh lemang ini. Pada masa itu aku hanya menjual pada kadar RM1/= seruas atau sebatang.  Hari Jumaat lepas iaitu selepas Raya ada lagi permintaan buluh lemang dari seorang peniaga tempatan ini. Beliau adalah pembeli regular daripada aku. Kali ini beliau pula menawarkan untuk membayar pada harga RM1.50 sebatang dan memerlukan dalam 1000 batang dengan segera. Katanya terlalu banyak tempahan untuk orang buat rumah terbuka pada hari Sabtu dan Ahad. Buluh lemang dihutan katanya pun dah sukar diperolehi. Orang Asli pun tidak lagi mampu memenuhi permintaannya. Beliau mencadangkan aku memperbanyakkan tanaman rumpun buluh lemang ini kerana permintaan dimasa akan datang pastinya bertambah.

Sebenarnya, tanaman Buluh Lemang amat mudah. Ia senang tumbuh dan dalam tempoh kurang dari setahun sudah boleh ditebang untuk dipasarkan. Sebatang pokok Buluh Lemang yang baik akan dapat menghasilkan dalam 10 ruas. Pokoknya tidak sesemak buluh biasa dan mudah dipotong atau ditebang kerana ianya terlalu nipis.

Aku bercadang untuk memperbanyakkan lagi tanaman buluh lemang ini di Dusun Aku. Aku mensasarkan kawasan sekeliling pagar untuk ditanam. Buat masa ini aku sedang berusaha memindahkan akar2 buluh lemang ke tapak baru. InsyaAllah, target aku untuk tahun ini ialah sebanyak 20 rumpun lagi. Aku akan update kan perkembangannya dari masa kesemasa. Aku juga mencadangkan kepada yg berminat supaya menanam Buluh Lemang terutama disudut halaman rumah. Ianya tidak semak dan rumpun buluh sememangnya ditakuti oleh ular dan binatang perosak yang lain.

Buluh lemang yg dipotong setiap 3 ruas siap utk dihantar kpd pembeli
Beberapa Rumpun Buluh Lemang aku kelihatan botak dan mula tumbuh pucuk baru