Rabu, 30 Mei 2012

Selamat Hari Lahir buat Isteri Ku

Kami sempat juga menyambut Hari Kelahiran Buat Isteri Ku,  Fauziah Hassan dibilik hotel. Sambutan hanyalah sekadar saja. Hari ini aku mulakan dengan berjogging di sekeliling perkarangan Ri-Yaz Resort ini. Kemudian membawa cucu2 yang teringin sangat nak melawat Masjid Kristal. Tak lengkap rasanya kalau kami tak ke Pasar Payang. Sebelah petangnya kami menontong wayang yang di sediakan di Resort ini. Selepas itu bersiar2 pula di Pantai Batu Buruk. Kami menginap semalam lagi di Resort ini.

Bersarapan Pagi di Ri-Yaz Resort

Berihat sebentar di Luar kawasan Masjid Kristal

Permandangan Masjid Kristal yang cantik tuu.

Lagi di Perkarangan Masjid Kristal

Sempat Menyambut Hari Kelahiran Isteri dalam bilik 

Buggy datang menjemput untuk ke Cinema menyaksikan wayang gambar

Dalam Cinema hotel menyaksikan Movie

Rabu, 23 Mei 2012

Selasa, 1 Mei 2012

Gaji Minimum

Selamat Menyambut Hari Pekerja khususnya kepada rakan2 yang masih bekerja ketika ini. Selamat Menyambut Hari Lahir juga kepada anak aku yang nostalgiknya juga lahir pada hari ini tahun 1982 dulu.

Alhamdulillah. Setelah menunggu agak sekian lama maka Gaji Minimum untuk sektor swasta pun diumumkan oleh PM malam tadi.  Ianya ditetapkan pada kadar minima RM900/= sebulan. Maka bercakaplah para burung terkukur (pakar angguk) yang amat bersetuju dengan pengumuman PM tersebut. Kerajaan yang perihatin, bertimbang rasa, memahami kemampuan mesyarakat yang berpendapatan rendah blah..blah...blah dan berbagai pujian lagi. Bermuka2 surat khabar dan berbagai media nasional terutamanya RTM dan TV3 menyiarkan respon gulonggan rakyat khususnya pekerja (terkukur) yang berterima kasih diatas pengistiharan PM tersebut. Aku juga bersimpati dengan nasib gulongan pekerja ini kerana aku juga pernah menjadi buruh sektor swasta dengan gaji RM2.20 sehari suatu masa dulu. Aku berharap pengumuman PM itu bukan hanya gimik menunjukkan keperihatinannya terutama menjelang PRU 13 yang semakin dekat untuk dilaksanakan.

Ini ialah kerana aku mempunyai alasan yang kukuh untuk meragui perlaksanaanya. Masihkah kalian ingat penetapan Gaji Minima untuk Pengawal Keselamatan yang diumumkan oleh Menteri S. Subramaniam dan diwartakan di Parlimen pada 28/07/2011 untuk dilaksanakan berkuatkuasa pada 1/08/2011 iaitu Gaji Minima bagi Pengawal Keselamatan ditetapkan pada RM700/= sebulan. Mengapa surat kabar dan media tidak membangkitkan lagi perkara ini.... hah. Seolah2 dilupakan bagitu saja. Aku bersimpati dengan Pak Mad, Shaharom, Pak Su Mad, Pak Bakar yang pernah aku kenal dua tiga tahun lepas kerana mereka bekerja sebagai Pengawal Keselamatan sektor Swasta (Baju Merah). Ramai kawan2 aku pada masa itu menghulurkan wang belanja sebagai bantuan terutama di hujung bulan kerana melihatkan mereka ini yang kurang ceria dan kurang bermaya seolah2 bekerja dibulan puasa menantikan gaji yang tak seberapa pada akhir bulan. Kalau tak silap aku pada masa itu gaji pokok mereka sekitar RM450/= sebulan. Kadar ini adalah kurang dari separuh kadar kemiskinan negara sebenarnya. Mereka pula ada yang terpaksa berkerja 12 jam sehari iaitu tambahan lebih masa 4 jam untuk mendapat tambahan pendapatan bulanan.

Indah kabar dari berita..   Tak dilaksana pun.  Ramai pengawal membuat lapuran kepada Jabatan Buruh dan Menteri sekali lagi memberi tempoh kepada majikan untuk mengikut arahan kerajaan supaya Pengawal Keselamatan dibayar Gaji Pokok Minima sebanyak RM700/= sebulan berkuatkuasa tarikh baru iaitu 1hb Januari 2012.  Setakat bagi peringatan saja sapa pun boleh. Bersungguhlah sikit untuk membela mereka yang kurang berkemampuan ini.

Berita sensasi awal tahun ini melapurkan seramai  56 orang pengawal keselamatan di Shah Alam telah MENANG KES mereka di Mahkamah Buruh Subang Jaya dan mendapat pampasan "backdated payment" sebanyak RM120,000/=. (Rujuk lapuran Akhbar Sinar 3hb Januari 2012). Itupun bagi yang berani dan bawa kes kemahkamah. Bagaimana pula dengan pengawal keselamatan jenis tukang angguk dan mereka yang pakar panjat pokok untuk pasang poster bila PRU nanti. Harap duit durian runtuh semasa suasana pilihanraya saja lah. Anehnya, mereka inilah penyokong kuat yang pantang dengar orang kutuk perkara yang benar.

So, sekarang ni yang lain2 pengawal tu di Bayar ke gaji minima yang sepatutnya mereka dapat???. Cuba tanya Pengawal Keselamatan Swasta....betul ke gaji pokok minima mereka RM700/= sebulan sekarang????????.

Kalau jumlah itu pun tak dapat dibayar. Macam mana nak bayar kadar baru RM900/= sebulan nie. Apalagi Pengawal Keselamatan pun tergulung dalam sektor Swasta.

Sebenarnya pada aku...Niat PM itu mungkin??? baik....namun perlaksanaan dan penguatkuasaan oleh pegawai2 beliau bertaburan. Buatlah homework sikit....semak balik apa yang dijanjikan sebelum ini. Nampak macam ada "Missing Link". PM seolah2 seorang General yang tidak mempunyai askar nampaknya. Kesian dia. Katakanlah gaji minima RM900/= sebulan tak dilaksanakan menjelang PRU13 nanti. Mahukah pekerja2 Swasta ini mengundinya nanti..... Atau ia akan dijadikan satu lagi isu oleh pihak pembangkang nanti. "Back Pressure" nampaknya.

Tapi, macam aku katakan tadi, baling dua tiga ratus ringgit untuk upah gantung poster (durian runtuh lah tu) mungkin akan menyenyapkan mereka seketika.

Walau bagaimanapun ....Sesuatu yang menarik untuk memantau perkembangan isu ini.