Khamis, 5 November 2015

Daun Bidara


Maklumat Daun Bidara
Aku ingin berkongsi maklumat berkenaan Daun Bidara.  Sebelum ini aku hanya tahu bahawa Daun Bidara hanya digunakan untuk bilasan semasa memandikan jenazah. Sebab itulah dikawasan kampung pendalaman, pokok Daun Bidara lazimnya ditanam berhampiran masjid atau surau. Jarang sekali ada orang yang menanam pokok ini dikawasan rumah.

Setelah aku belajar Ilmu Pengubatan Islam barulah aku tahu bahawa Daun Bidara digunakan secara meluas khususnya bagi mengatasi Penyakit Gangguan Makhluk Halus. Lantas, aku membeli benih anak pokok ini dan menanamnya di kawasan rumah.

Alhamdulillah, pokoknya tumbuh subur membesar dalam masa yang singkat. Aku percaya ia adalah Rahmat dan Keberkatan dari Allah SWT kerana Daun Bidara ini aku gunakan secara meluas pada setiap kes Pengubatan yang aku kendalikan.

Lazimnya aku akan menyuruh pesakit menggunakan 7 helai daun pada setiap sesei rawatan iaitu dengan menghancurkannya dalam semangkuk air yang telah dirukyah dan diminum sekadar 3 teguk dan selebihnya dibuat mandi pada bilasan terakhir. Rawatan ini mesti dilakukan sebanyak 3 kali untuk 3 hari sebelum masuk waktu Maghrib. Alhamdulillah, Dengan Izin Allah SWT, rawatan menggunakan Daun Bidara ini amat berkesan.  Kesemua pesakit yang mendapat rawatan dari aku menggunakan Daun Bidara ini sembuh dari gangguan yang mereka alami.

Moving Forward
Baru2 ini aku terbaca info dari rakan yang mengatakan ada pihak yang telah mengkomersialkan air daun bidara untuk tujuan perubatan.  Aku terfikir, kenapa aku tidak mencubanya untuk membuat sendiri. Apatahlagi, Daun Bidara ini bukan racun bahkan ia boleh dimakan dan menjadi salah satu bahan sunah dari Rasullullah SAW.

Lantas aku mengambil beberapa ranting Daun Bidara dan aku ambil Daunnya serta aku Blend bercampur dengan air yang aku Rukyahkan. Aku telah meminumnya dalam 3 teguk setiap malam sebelum tidur selama 1 minggu. Kesan ketara yang aku alami adalah seperti berikut :-

1.  Hari pertama mengambilnya aku membuang Air Besar 4 kali. Mungkin proses penyucian usus dan perut. Najis kelihatan hitam pekat tidak seperti najis biasa. Hari kedua pembuangan najis kembali normal iaitu sekali sehari dan rupa najis seperti biasa.

2.  Tubuh Badan terasa ringan, Sendi2 berfungsi dengan baik. Pergerakkan amat lancar dan pantas.

3.  Tidak terasa sakit2 otot atau lenguh2 walaupun aku berkerja agak keras di Dusun dan melakukan senaman jogging bila tidak ke Dusun. Aku dapat berlari dengan baik tanpa henti untuk jarak yang jauh.

4.  Mata semakin terang dan adakalanya aku terasa rimas memakai cermin mata kerana aku dapat melihat dengan baik khususnya ketika bekerja di Dusun.

5.  Si Anu telah bangun lebih awal dari tuannya setiap pagi seperti yang dialami ketika zaman bujang dulu. Ini adalah perubahan yang paling ketara. Aku percaya bahawa Daun Bidara mempunyai khasiat tertentu kearah ini.

6.  Aku terasa mempunyai keyakinan yang tinggi pada kebolehan diri. Yakin dalam melakukan Pengubatan dan tidak langsung merasa gentar bila berhadapan dengan situasi pesakit yang diganggu makhluk halus.

7.  Hanya satu kelamahan Jus Daun Bidara ialah ia menghasilkan Tidur yang Nyenyak, seolah2 tidak sedar diri. Aku tidak lagi terkejut jaga ditengah malam seperti sebelum ini aku terbangun untuk buang air kecil dan sebagainya. Aku terpaksa mengaktifkan kembali Alarm Phone aku kerana aku bimbang akan terlajak tidur apabila masuk waktu subuh walaupun aku sudah biasa terjaga sebelumnya.



Improvised
Jus Daun Bidara yang dihasilkan rasanya terlalu pahit. Sehinggakan pahitnya terasa seolah2 masih dihujung lidah bila aku meminum air pada esok paginya.

Untuk next batch, aku akan campurkan sedikit gula batu kedalam jus ini. Mungkin ia akan mengurangkan sedikit rasa pahitnya.  "Tidak pahit bukan ubat namanya."

Aku akan terus meminum jus Daun Bidara ini.

Inilah Pokok Daun Bidara yang aku tanam di kawasan rumah

Jus Daun Bidara yang dihasilkan. Kuantiti dalam gelas itu untuk sekali minum