Jumaat, 8 Mei 2015

Alhamdulillah. Tembok Pagar Dah Siap Sepenuhnya.

Syukur kehazrat Allah SWT memberi aku kekuatan dan kecekalan semangat dalam melaksanakan tugas seorang diri membina Tembok Pagar Konkrit untuk Tanah Dusun Ku seluas 2 ekar. Saban hari aku menggeleng2kan kepala seolah2 tidak percaya yang aku berjaya melakukannya.  2 ekar bukannya keluasan yang kecil. Ia melibatkan lebihkurang  240 tiang konkrit disekeliling Dusun. Apatah lagi keadaan tanah yang berbukit terpaksa aku menolak bata2, simen dan mengangkut ke setiap tiang seorang diri. Pemandu2 lori yang bergilir2 menghantar bata2 dan pasir juga kagum dengan semangat aku yang membina tembok tersebut bersendirian.

Tembok ini mula dibina pada 25hb June 2014 dan baru tamat semalam 07hb Mei 2015. Hampir setahun lamanya untuk menyiapkan tembok tersebut. Sebanyak 118 kampit simen, 38 pallets bata (22,800 biji bata) dan 7 lori pasir telah digunakan.

Kini, aku boleh tersenyum puas. Aku percaya tembok ini akan kekal berpuluh tahun akan datang. Satu kemudahan tersedia untuk anak2 cucu ku mengalami situasi dusun yang lebih selesa. Aku semakin sayang dengan Dusun Ku ini.

Selain dari ranjau kegigihan membina,  aku juga menghadapi berbagai cabaran fisikal dan mental dalam melaksanakan tugas. Baju  & Seluar terpaksa di tukar setiap hari kerana basahan puluh yang melimpah. Cuaca panas terik, hujan renyai sudah menjadi mainan semasa. Dan oleh kerana aku seorang diri membina dikawasan terpinggir, gangguan dari punca misteri juga aku hadapi.

Terlalu banyak kali alatan kerja seperti senduk simen, kapak dan bahkan cermin mata yang aku letakkan sebentar didapati hilang secara tiba2. Alhamdulillah dengan sedikit pembacaan doa yang aku pelajari dari darusyifa',  alatan2 tersebut muncul kembali setelah hanya terlindung di sebalik daun2 kering berdekatan. Yang lebih mencabar dan tidak dapat aku lupakan ialah apabila suatu hari ketika hampir waktu zohor aku terdengar Teguran Suara Seorang Wanita memanggil aku dengan satu perkataan saja iaitu "Abang!!!". Suara itu amat jelas & kuat membuatkan aku terpinga2 memerhatikan kawasan sekeliling. Namun aku jawab dengan membaca ayat Penghindar Syaitan dan suara tersebut tidak terdengar lagi selepas itu, Aku sudah biasa dengan situasi sebagini......tidak timbul perasaan takut lagi bahkan ianya menjadikan suatu guruan lucu menghidupkan suasana.

Kos keseluruhan yang dikeluarkan:-

a.  118 kampit Simen x RM20                                  =  RM2,360. 00
b.  38 pallets bata x RM144 (38 x 600 biji)              =  RM5,472. 00
c.    7 lori pasir x RM120                                          =  RM840. 00
                                              JUMLAH                   =  RM8,672. 00


Yakin Boleh.. Kau pasti berjaya melakukannya.

Kini tiba masa untuk berehat. Esok aku akan drive ke Singapura melalui beberapa jalan perkampungan pantai melalui Pekan, Rompin Endau, Mersing untuk beberapa hari.

Selamat Tinggal Dusun Ku dan aku pasti merindui mu untuk kembali nanti.

Sebahagian dari Tembok yang dibina bersebelahan Dusun Jiran yang baru dibersihkan

Pintu Pagar Ke Dua yg dibina sebelah tepi Dusun hanya tinggal sedikit lagi utk disiapkan.