Jumaat, 23 Jun 2017

Buluh Lemang

Hari ini ialah hari yg ke 2 aku ambil buluh lemang di Dusun. Permintaan untuk buluh lemang amat tinggi. Tiga hari lepas aku ambil dalam 100 batang atas permintaan rakan2. Aku jual pada mereka hanya RM1/=sebatang. Aku telah semak harga pasaran di Pasar Pagi dan ianya dijual pada kadar RM3/=sebatang.

Ada 5 permintaan outstanding. Seorang hendak 200 batang yang seorang lagi hendak 100 batang. Seorang rakan yg telah ambil 30 batang 3 hari lepas kini buat repeat order untuk 50 batang. Seorang penjual lemang popular di Perkarangan Masjid Lama order sebanyak mana aku boleh hantar.  Adik2 aku dikampung juga pesan supaya aku kirim melalui Bas. Tetapi tak dapat aku penuhi kerana agak cerewet utk berurusan dgn pihak bas. Sementelahan hanya aku seorang yg menebang dan memproses buluh lemang ini.

Hari ini aku ambil dalam 360 batang. Hampir separuh hari aku di Dusun. Alhamdulillah! Semua buluh lemang itu telah aku hantar pada mereka yg membuat pesanan. Aku hanya ada 7 rumpun buluh lemang di Dusun. Aku baru ambil dari 2 rumpun dan ada 5 rumpun lagi belum diusik.

Tanam buluh lemang amat mudah. Tanam dan biar. Kurang setahun dah boleh diambil hasilnya. Pokoknya tidak sesemak buluh biasa. Boleh ditanam di sudut kawasan rumah.

Banyak ini saja yg aku dapat ambil pagi ini.