Sabtu, 17 April 2021

Inovasi Baru - Mesin Penghancur Tahi Kambing

Baja Tahi Kambing merupakan Baja Organik Asli yg mempunyai unsur NPK yg lengkap sebagai nutrient terbaik bagi tumbuh2an. Akan tetapi, tumbuh2an tidak boleh consume Tahi Kambing dalam bentuk physical asal yg bulat2 itu kecuali setelah ianya hancur. Tahi kambing pula mengambil masa yg terlalu lama untuk hancur secara semula jadi. 

Memikirkan betapa baiknya khasiat baja Tahi Kambing untuk pokok2 tanaman.... aku melakukan penyelidikan keberkesanan bajanya setelah hancur. Aku menggunakan jaring pukat yg halus beserta kayu pemukul, aku mengetuk2 pukat berisi tahi kambing dalam bentuk asal sehingga hancur. Aku lakukan hampir separuh hari (4jam) untuk mendapat hasil tahi kambing hancur dalam sebaldi besar (14kg). Aku gunakan baja hancur hasil ketukan tadi sebagai test plot terhadap beberapa pokok pilihan. Setelah 2 minggu...... Wow!!! hasilnya amat menggalakkan.

Apalagi, aku pun membuat carian di Youtube .... kalau2 ada cara untuk menghancurkan tahi kambing secara mudah & praktikal. Malangnya tidak ada yg betul2 baik untuk dicontohi. Akan tetapi, aku dapat ubah suai sedikit sebanyak mengikut citarasa aku dan Terciptalah Mesin Penghancur Tahi Kambing seperti yg aku upload dibawah.

Aku menggunakan tong cylinder terpakai (bekas extractor madu lebah aku yg dulu), mesin grinder yg sedia ada sebagai peralatan utama mesin penghancur tersebut.  Oleh kerana aku nak cepat .... aku tempah acuan grinder ciptaan aku melalui kawan aku Mr. Cheng (Pakar Zink) dan dalam 2 hari siap. Kosnya kurang dari RM100/=.  Kalau aku beli Mesin Khas Penghancur Tahi Kambing yg teriklan di pasaran adalah dalam harga RM1400/=.

Alhamdulillah!!! menjadi juga hasilnya.


Lebih kurang sejam saja dapat 3 baldi atau dalam 50kg.

Tahi Kambing di keringkan dulu sebelum di mesin.