Khamis, 28 Julai 2022

Petai & Cemperai

Alhamdulillah!!! Dah balik Kuantan. Awal pagi lagi aku masuk kebun .... ambil setangkai petai dan seikat pucuk cemperai nak makan sendiri. Petai ini bukan untuk dijual!!!. 


Ada sepokok petai di kebun yg berbuah sepanjang masa tapi buahnya tak banyak macam pokok2 lain. Yg anihnya, ada sebahagian ranting yg telah matang berbuah, ada ranting dipokok ini juga yg baru berbunga dan ranting yg buah baru membesar. Jadi, aku boleh makan petai pada bila2 masa pun daripada pokok ini. Rezeki dari Allah SWT.


Pucuk cemperai juga amat sedap kalau dibuat sayur lemak dgn kledek.


Upload aku akan datang.... aku akan ceritakan satu jenis tanaman di kebun aku yg amat mudah ditanam dan amat mahal nilainya bila dijual.... tunggu yaaa.. next update!!!

(Copy & paste from my FB Posting)


Petik setangkai pagi nie..



Seikat Pucuk Cemperai..