Sabtu, 28 April 2012

Satu Tragedi: Kalau...Kalau...Kalau

Satu tragedi yang amat menyayatkan hati & perasaan berlaku.

Ketika perhimpunan sudah diistiharkan tamat dan kebanyakan peserta mula bersurai. Gas pemedih mata dan pancutan air pula dilepaskan dimerata2.

Semua orang tahu, pihak berkuasa pun tahu, kerajaan pun tahu yang Bersih 3.0 pasti diadakan. Sekiranya tak dibenarkan di Dataran Merdeka pastinya ia akan berlaku dijalanraya berhampiran. Satu situasi yang lebih tidak sesuai dan lebih menguntungkan pihak pembangkang kerana mereka akan bebas bergerak di jalanraya. Mana mahu rugi sedikit atau rugi banyak. Namun pihak berkuasa memilih untuk rugi banyak.

Video clip dibawah ini pastinya tidak akan ditunjukkan oleh TV3 & RTM

Aku terfikir :-

Kalau lah pihak Pihak Bandaraya benarkan perhimpunan berlangsung dengan aman di Dataran Merdeka pastinya peserta akan berpuashati dan tentu tidak ada provokasi serta aturcara berjalan dengan aman.

Kalau lah penunjuk perasaan itu ganas, tak berhati perut ketika membelasah pemandu kereta polis yang berhelmet (seperti dalam video) KENAPA mereka menolong pula menyelamatkan seorang lagi anggota polis yang duduk disebelah pemandu ?.

Kalau lah pemandu kereta berfikir melihat situasi agak kecoh sudah pasti beliau tak akan memandu kereta ditengah jalan ketika ia dipenuhi dengan orang ramai.

Kalau lah kereta itu dipandu perlahan sudah pasti orang awam yang dilanggar tidak akan terperosok dibawah kereta peronda tersebut.