Sabtu, 31 Disember 2011

Selamat Tahun Baru

Assalammualaikum & Salam Sejahtera.

Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan "Selamat Menyambut Tahun Baru, 2012" kepada semua pengikut dan pengunjung yang sudi mengikuti blog saya ini.

Tahun 2011 kini menjadi nostalgia kenangan dan tidak akan muncul lagi selepas ini. Tahun 2012 pula yang akan kita tempuhi. Entah bagaimana keadaannya nanti hanya Allah yang maha mengetahui. Banyak ramalan peristiwa berhubung dengan tahun 2012 ini. Keputusan Kes Mahkamah, GSP, PRU 13 dan yang paling hangat ialah Ramalan Kiamat mengikut Kalender Suku Kaum Maya yang mengatakan dunia akan berakhir pada 21/12/12. Gementar juga melihatkan susunan angka tersebut. Secara kebetulan tarikh ramalan 21/12/12 jatuhnya pada hari Jumaat. Kalender Kaum Maya yang telah dirangka beribu tahun dulu itu terhenti pada 21/12/12. Katanya bumi akan berhenti beredar di galaksinya. Para saintis telah membuat kajian berkenaan ramalan ini. Para producer filem barat telah mengeluarkan filem khusus berhubung berakhirnya dunia pada tahun 2012.

Mengikut ramalan mereka, pada hari Jumaat 21/12/12, matahari akan bergabung lagi dengan titik silang yang terbentuk akibat ekliptika (jalan matahari) dengan ekuator secara total. Saat itulah, matahari tepat berada di tengah-tengah sistem galaksi, atau dengan kata lain galaksi terletak di atas bumi, bagaikan membuka sebuah “Pintu Langit” saja bagi umat manusia.

Siapa Suku kaum Maya in??? Suku bangsa Maya, merupakan salah satu suku paling terkenal sekaligus misterius di dunia. Mereka terkenal karena memiliki kebudayaan tinggi dan mewariskan bangunan-bangunan megah seperti house of the dove (rumah merpati) di kawasan mesoamerika. Suku ini juga dianggap misterius, karena hilang begitu saja dari liputan sejarah.
Suku Maya adalah kelompok suku yang tinggal di semenanjung Yucatan, Amerika Tengah yang berbatasan dengan Samudera Pasifik di sebelah barat, dan Laut Karibia di sebelah timur. Beksi super seksi Suku yang pada zaman batu mencapai kejayaan di bidang teknologinya (250 M hingga 925 M), menghasilkan bentuk karya dan peradaban unik seperti bangunan (Chichen Itza), pertanian (kanal drainase), tanaman jagung dan latex, sumurnya yang disebut “cenotes“. 

Selain dari purba Mesir yang membina piramid, Suku Kaum Maya juga membina piramid mereka sendiri yang lebih canggih. Piramid Maya lebih rendah sedikit, disusun dari bebatuan raksasa yang berwarna abu-abu dan putih, tidak semuanya berbentuk kerucut, di puncaknya ada sebuah balairung untuk memuja dewa. Di sekeliling piramida Maya masing-masing memiliki 4 tangga, setiap tangga memiliki 91 undakan, secara total 4 buah tangga ditambah satu undakan bagian paling atas adalah berjumlah 365 undakan (91 x 4 + 1 = 365), tepat merupakan jumlah hari dalam satu tahun.

Bangsa Maya sangat memperhatikan ilmu perbintangan, baik di dalam maupun di luar bangunan semuanya adalah angka yang berhubungan dengan hukum peredaran benda langit. Selain jumlah undakan tangga, pada 4 bagian piramida masing-masing terdapat 52 buah relief 4 sudut, menandakan satu abad bangsa Maya adalah 52 tahun.

Walaupun secanggih manapun Suku Kaum Maya ini, apa yang ditafsirkan mereka hanyalah RAMALAN. Kuasa Allah yang menentukan segala2nya.

Sebagai umat Islam, kita mesti sentiasa bersedia. Kita tak tahu apa yang akan berlaku esok hari atau bila2 dimasa akan datang. Kuatkan keimanan, ibadat dan pengabdian kita kepada Allah SWT.  Tak salah mengejar dunia tapi perbanyakanlah amalan untuk akhirat. Pastinya kita akan menuju kesana.

Wassalam.