Rabu, 22 Februari 2012

Alhamdulillah....Selamat Kembali Ke Tanah Air Ku.



Alhamdulillah, kesemua ahli rombongan seramai 120 orang yang berlepas mengerjakan Haji Umrah melalui Yamani Travel selamat kembali ketanah air. Setinggi2 tahniah kepada Yamani Travel yang menguruskan semua aktiviti dengan professional, cekap, berkesan dan mengkagumkan. Aku pernah mengikuti beberapa program ziarah & umrah sebelum ini melalui agensi2 yang terkenal namun padaku perkhidmatan yang disediakan oleh Yamani Travel ini adalah yang terbaik pernah aku ikuti.  Kos pakej amat berpatutan dan tak sampai pun RM5,000 seorang untuk 12 hari namun kesungguhan pihak Pengurusan Yamani terutamanya Pengarah Urusannya iatu Haji Othman dan isterinya Ustazah Yaminah mengurus, memberi taklimat dan mengendalikan lawatan amat baik sekali.

Yang paling aku puas hati sekali ialah penyediaan makanan terutamanya ketika berada di Mekah amat mengkagumkan. Jenis dan rasa masakannya adalah selera Malaysia. Hinggakan masakan Ikan Patin pun ada disediakan.  Aku yang tidak makan daging atau ayam turut berasa lega kerana pilihan lauk lain pasti ada. Sekurang2nya ada sambal belacan tumbuk (bukan dimesin) merupakan menu tetap disediakan bagi setiap kali waktu makan.

Aku ada banyak mengambil gambar semasa ziarah & umrah namun agak malang Camera aku hilang di Madinah 2 hari sebelum pulang. Banyak gambar2 yang diambil didepan Kaabah, di Raudah dan sebagainya hilang bersama camera ku itu. 

Aku juga agak terkilan kerana beberapa keping gambar yang aku ambil ketika aku pergi menziarahi Perkuburan Maqla di Mekah juga lesap bersama Camera tersebut. Di Perkuburan ini terdapat terlalu banyak petak2 perkuburan yang hanya bertandakan 2 ketul batu putih bagi setiap liang lahat. Aku tercari2 dimana disemadinya mayat ibuku kerana semua petak liang lahat adalah sama dan tidak bernama. Dalam suasana sayu dan sedih serta dengan lenangan airmata aku puashati kerana dapat sedekahkan fatihah dan doa untuk Arwah Ibu di kawasan perkuburan ini. Aku tahu, ibuku pasti tahu yang aku datang menziarahinya.

Namun ada sedikit gambar yang aku ambil menggunakan handset ketika dalam perjalanan pulang yang boleh aku muat turun seperti dibawah.

Aku dengan ini mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua ahli rombongan yang bagitu mesra dan memberikan sepenuh kerjasama sepanjang program diatas.

InsyaAllah kita berjumpa lagi.

Wassalam.

Dalam Bas perjalanan pulang dari Madinah ke Jeddah

Berihat sebentar di Masjid Terapung di Jeddah. (Dibawah & belakangnya adalah Laut Merah

Haji Othman, Pengarah Urusan Yamani Travel. Mesranya beliau

Tawar menawar membeli barangan cincin & minyak wangi

Sedang menunggu di Airport Jeddah

Setiap kali aku lakukan lawatan keluar negara badanku pasti susut & kurus sikit

Melepak di Colombo Airport menunggu transit

Tunggu lagi....

Melepak kat Colombo Airport