Ahad, 26 Februari 2012

Lynas .....Oh Lynas.

Aku masih ingat ketika aku bekerja memimpin LPG Eastern Region dulu, aku telah berkali2 bertemu dan mengadakan perjumpaan dan mesyuarat dengan pihak pengurusan Lynas Corp. Ianya berlaku sekitar awal tahun 2008. Lynas Corp. ketika itu diterajui oleh Ketua Operasinya iaitu Micheal Chan. Beliau, berbangsa Cina berasal dari Kedah namun telah berhijrah dan menetap sebagai warga negara Australia semenjak awal tahun 90an lagi. Aku kenal rapat dengannya kerana banyak kali bermesyuarat di Pejabat aku di Kuantan, pejabatnya di Gebeng dan beberapa kali bermesyuarat di Peringkat tertinggi di KLCC. Aku juga pernah berhubung dengan Dato' Marshal Ahmad, CEO Lynas Malaysia sekarang khususnya berhubung dengan bahan bakar yang mereka perlukan untuk Lynas di Gebeng Kuantan. Bahkan Micheal Chan juga pernah membawa 2 orang Technical Expert dari Australia berbincang di pejabat ku di Kuantan. Aku juga telah dibawa melawat kawasan tapak perusahaan yang sedang dalam pembinaan di Gebeng dengan menggunakan kenderaan khas kerana kawasannya yang terlalu luas. Selain dari perbincangan aku juga dijemput menghadiri seminar pengenalan kepada pihak berkuasa tempatan dan media di hotel Hyatt, Kuantan. Jadi aku mengetahui sangat berkenaan Lynas ini.  Perbincangan yang diadakan dengan mereka tak lain ialah berkaitan dengan keperluan bahan bakar yang mereka perlukan iaitu Gas.

Walau bagaimanapun disuatu ketika Lynas menghadapi masalah dari segi  pembiyaan projek di Gebeng dan pembinaan terhenti agak lama juga. Pertengahan tahun 2009, kabarnya Negara Cina telah bersetuju untuk membiayai projek Lynas di Malaysia. Micheal Chan memberitahu yang beliau kemudiannya telah menamatkan perkhidmatan dengan Lynas dan kembali menetap di Australia. Orang baru dan consultant yang dilantik mengambil alih projek pembinaan di Gebeng. Aku pula bersara pada pertengahan tahun 2010. 

Namun, pada pendapat aku, untuk memprotes Lynas pada peringkat ini adalah kurang bijak. Ia sepatutnya dibantah pada peringkat awal pembinaan iaitu sekitar tahun 2008. Mungkin diperingkat teknikal, orang memprotes kerana mungkin terdapatnya bahan radioaktif pada "rare earth" apabila melalui proses "cracking" dan inilah isu yang Lynas menafikan bahawa tiada lebihan radioaktif melebihi tahap selamat yang akan diprosesnya. 

Akan tetapi bagiku sebagai penduduk Kuantan, kita sepatutnya memprotes bagaimana dan dimana sisa bahan buangan tanah (rare earth residue) yang akan dibuangkan oleh Lynas selepas memprosesnya. Ini ialah kerana sisa bahan buangan tanah ini telah hilang semua ingradient nya dan jika ia dibuang di kawasan Kuantan, mungkin akan meneutralise kan tanah yang ada di persekitaran  yang akan menyebabkan tanah persekitaran tidak lagi subur. Pokok2 akan berkurangan dan eqo system akan terganggu. Secara tidak langsung akan melibatkan sistem penafasan dan kehidupan manusia. Khususnya disini kesannya akan merosakkan alam sekitar.

Apakah kerana inginkan hasil pelaburan perusahaan kita sanggup bertolak ansur dengan mengorbankan suasana alam persekitaran yang sihat?????.

Bukan soalan politik tu...Tapi nak hidup lama dan sihat..... aku turut memprotesnya..

Gambar yang aku ambil sendiri dikawasan sebelah kiri Padang MPK4

Petikan Gambar dari Malaysiakini (Dari kawasan hadapan Padang MPK4)

Gambar yang aku ambil dari kawasan tengah padang MPK4