Ahad, 26 Jun 2011

Alhamdulillah. Lagi Hasil dari Dusun Ku

Semalam, aku memetik sebiji Nangka Madu Mastura dan setandan Pisang dari Dusun Ku. Nangka madu ini beratnya hanya 12 kg. Pokok ini baru mula2 nak berbuah. Memang benar, isinya terlalu manis dan lemak rasanya.

Aku pula memang suka buah nangka. Kalau diberi pilihan diantara nangka dan durian, aku pasti pilih nangka. Aku bukan saja suka makan buah nangka yang masak, malah aku suka gulai nangka, kerabu nangka dan ulam nangka rebus. Isteri aku akan memasak gulai nangka + ikan bilis atau udang sekurang-kurangnya sebulan sekali. Kawan2 sekariah masjid pun tahu kegemaranku ini. Kadang2 merekalah yang menghantar nangka muda kerumahku.

Semasa aku membeli dusun ini tiada ada sebatang pokok nangka pun yang ditanam. Oleh yang demikian, apabila dusun ini menjadi milikku nangkalah jenis pokok pertama yang aku tanam. Kini aku mempunyai 18 pokok nangka di Dusun Ku.

Sebiji Nangka madu Mastura dan Setandan Pisang dari Dusun Ku

Isi nangka yang kuning & padat

Terlalu Manis dan Terasa Lemaknya