Sabtu, 4 Jun 2011

Untungnya berbakti pada tanah



Pagi tadi, aku dan isteri pergi ke Dusunku untuk melakukan kerja2 pembersihan biasa disamping untuk menggerakkan otot2 dan mengeluarkan peluh supaya kami sentiasa cergas dan sihat.

Rezeki kami agak baik pada hari ini apabila melihatkan pucuk2 keledek dan ubi kayu tumbuh dengan segar.  Maka teringin pula nak makan ulam pucuk keledek rebus dan juga masak lemak cili api pucuk ubi kayu dengan ikan bilis. Maka isteriku pun memetik pucuk2 ulam tersebut. Dalam pada petik memetik dan kais mengais itu isteriku ternampak ubi keledek yang timbul dipermukaan tanah. Apalagi, beliau terus mencabut sepohon dua pokok keledek berkenaan.

Alhamdulillah, inilah rezeki berbakti pada tanah, banyaknya ubi dan besar2 pulak tu. Beliau hanya mencabut beberapa pokok saja untuk makan sendiri dan bukan untuk dijual.

Yang enaknya, sayur tanaman sendiri ni amat sedap bila dimakan. Terasa manisnya dan tak ada racun dan bahan kimia. Fresh asli gitu..


Sebelah kiri tu Pucuk Keledek. Tengah tu ubinya yang belum dibasuh lagi dan sebelah kanan pucuk ubi kayu


Tak tunggu lama. Pada petangnya isteriku pun memasak cucur kodok ubi keledek. Ho...sedap dan manis sungguh rasanya. Sepinggan yang digoreng habis sekelip mata. Pucuk keledek dan ubi kayu belum dimasak. Hari nie kami makan kenduri kahwin saja dan dua jemputan. Besok ada lagi jemputan kat Tembeling Resort. Jadi besok mungkin tak masak nasi lagilah. Isteri kata, besok dia nak masak Mee Jawa saja menggunakan keledek untuk dibuat kuah. Ha.....nie yang aku tak sabar nak tunggu esok nih.


Sebahagian dah dibuah Cucur kodok keledek